niedziela, 24 listopada 2013

Najprostszy, domowy majonez


Przyznam, że o tym, iż sama mogę zrobić majonez, przypomina mi się zazwyczaj wtedy, kiedy zabraknie mi tego "sklepowego", lub przy okazji świąt, czy rodzinnych uroczystości.
Ostatnio jednak złamałam tę zasadę i zrobiłam go celowo, do domowej sałatki jarzynowej.

Zrobienie majonezu jest bardzo proste. I zawsze mamy w domu wszystko, co jest potrzebne, żeby go zrobić. Kiedyś majonez się "kręciło". Moja Babcia zawsze mówiła: "Trzeba ukręcić majonez" i angażowała mnie do pomocy. Majonez ucierało się w makutrze (glinianej misce z rowkami), używając pałki (drewnianej "kulki" na trzonku). Ja ucierałam, Babcia dolewała, bo to dolewanie, to była bardzo odpowiedzialna praca :)

Teraz, w dobie mikserów i malakserów, już nie trzeba się tak bać majonezu. Myślę, ze zepsucie go, kiedy zamiast pałki mamy mikser, naprawdę graniczy z cudem :)

Trzeba jednak pamiętać, żeby wszystkie składniki miały temperaturę pokojową.
Majonez może się zwarzyć, kiedy składniki są zimne lub kiedy zbyt szybko dolewa się olej.

Co zrobić, jeśli majonez się zwarzy?

Jeżeli mimo wszystko przydarzy nam się takie nieszczęście, nie ma co załamywać rąk - majonez zawsze da się uratować.
Pierwszy sposób, to dodanie (po odrobinie, stopniowo) gorącej wody i dokładne zmiksowanie.
Można też w drugim naczyniu rozetrzeć surowe żółtko z musztardą i do tej mieszaniny dodawać po łyżce zwarzony majonez.

Już wkrótce na blogu pojawi się tradycyjna sałatka jarzynowa :)

Polecam też inne moje sosy na zimno:

jogurtowo - czosnkowy z ziołami, do zimnych pieczeni, mięs z grilla, pizzy, pieczonych ziemniaków
sos jogurtowo - miętowy (na słono, i na słodko) do mięsa, grillowanych warzyw, makaronu, a także do placków, racuchów, klusek, naleśników.
różowy sos, wypróbowany do tortilli, hamburgerów, panini, kanapek, frytek, pieczonych ziemniaków
sos chrzanowy z jajkiem, do gotowanych, pieczonych i wędzonych mięs, jajek, kiełbasy na ciepło


Składniki najprostszego, domowego majonezu:

1 żółtko jaja od szczęśliwej kury ;)
ok. 250 ml oleju rzepakowego (polecam Kujawski)
1 czubata łyżeczka musztardy dijon
2 - 8 łyżek ciepłej wody
1 - 2 łyżki octu jabłkowego (lub innego, jednak koniecznie białego)
1 łyżeczka miodu
sól, pieprz

Jak zrobić najprostszy, domowy majonez?

Jajko umyć i sparzyć wrzątkiem. Oddzielić żółtko od białka (białko można wykorzystać do omletu, dodać do jajecznicy, kotletów mielonych, klusek itp.) Przygotować naczynie (mnie najlepiej się sprawdza półlitrowy garnuszek) i mikser.
Do garnuszka przełożyć żółtko, dodać musztardę, szczyptę soli i pieprzu, i zacząć miksować. Kiedy musztarda połączy się z żółtkiem (trwa to kilka sekund) zaczynamy - cały czas miksując - dodawać olej.
Najpierw po kilka kropli, ale kiedy żółtko zrobi się jaśniejsze, a majonez zacznie wyraźnie gęstnieć, można zacząć dolewać nieprzerwanie, cieniutką stróżką. W międzyczasie dodajemy ocet i miód.
Kiedy majonez zrobi się bardzo gęsty,  jest już stabilny i na pewno się nie zwarzy.

Właściwą gęstość uzyskujemy dodając wodę. Dolewamy najpierw 2 łyżki, miksujemy i jeżeli potrzeba, dodajemy kolejną łyżkę.
Jeżeli zamierzam dodać majonez do sałatki jarzynowej i chcę, żeby był rzadszy, dodaję 6 - 8 łyżek wody (to jest ok. 100 ml, ale lepiej dodawać po łyżce).
Jeżeli potrzebuję gęstego majonezu, np. do kanapek, jajek na twardo, czy w koszulkach, dodaję tylko 2-3 łyżki wody.

Smacznego :)


6 komentarzy:

  1. też robię domowy majonez, niestety nie mogę jeść kupnego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nie wiem, czy to jest "niestety", bo kiedy sama zrobisz, to wiesz przynajmniej z czego sie składa ;)

      Usuń
  2. Nigdy sama nie robiłam majonezu, bo sie boję, ze mi sie nie uda :( Ale twój wygląda świetnie!!!
    Pozdrawiam. Marta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuję :)
      Nie bój się, na pewno sie uda, mnie jeszcze nigdy sie nie zważył i prawdę mówiąc zaczęłam wątpić, czy to w ogóle mozliwe ;)

      Usuń
  3. Nie trzeba powoli miksowac. Wystarczy blender i waski plastikowy kubek, taki jaki dodaja blenderow, wrzucic wszystkie skladniki i zaczyc miksowac nie podnoszac blendera do momentu az zacznie sie formowac majonez. A potem powoli podnosic go do gory, zeby zebral pozostala czesc skladnikow. I tyle Trwa to 2 minuty i majonez gotowy

    OdpowiedzUsuń
  4. Zgadzam się, że majonez z białkami ma całkiem inną konsystencje. Ja akurat robię majonez z samymi żółtkami, bo i konsystencja i smak (jest inny) bardziej mi odpowiadają. Robię go bardzo podobnie do Ciebie, ale nie dodaje octu winnego, bo z octem nie za bardzo mi smakuje i dodaje więcej soku z cytryny.

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za Twój komentarz :) Chętnie odwiedzę też twój blog/stronę